- Jak znaleźć producenta opakowań spełniającego najwyższe standardy?
- Stylowe dekoracje okienne w salonie – jak wybrać odpowiednie zasłony i rolety?
- Niemelasowane wysłodki buraczane – bogactwo błonnika w diecie koni
- Wynajem mieszkania a remonty: Kto za co odpowiada?
- Odkryj urok Lizbony: Co zwiedzić w stolicy Portugalii?
Rynek samochodów luksusowych
Podczas gdy niektóre z najsłynniejszych supersamochodów na świecie kosztują miliony dolarów, inne, takie jak Bugatti Veyron 16.4 Super Sport czy Koenigsegg Regera za 2 miliony dolarów, niekoniecznie są najdroższymi samochodami na drogach. Według Światowego Forum Ekonomicznego te samochody kosztują więcej, ponieważ mają lepsze osiągi lub są bezpieczniejsze.
Według ostatniego rocznego przeglądu światowego rynku samochodów luksusowych przeprowadzonego przez JATO Dynamics, który zawiera dane z 19 różnych rynków, najdroższym samochodem na świecie było Ferrari LaFerrari Aperta, które zostało sprzedane za 2,26 mln dolarów.
Na drugim miejscu znalazł się Aston Martin One-77, którego cena w przedsprzedaży wynosiła 1,9 miliona dolarów. Na trzecim miejscu znalazł się Koenigsegg Regera, którego cena wynosiła 1,7 miliona dolarów.
Wszystkie trzy najdroższe samochody pochodziły ze Szwecji. Na czwartym miejscu znalazło się Porsche 918 Spyder, którego cena wyniosła 1,6 miliona dolarów. Na piątym miejscu znalazło się Lamborghini Aventador SVJ, którego cena w przedsprzedaży wynosiła 1,5 miliona dolarów.
Ogólnie rzecz biorąc, firma JATO Dynamics podała, że globalne ceny samochodów spadły o 6,6 procent w 2019 roku, co było największym spadkiem w ujęciu rocznym od czasu recesji. Jednak globalny rynek samochodów luksusowych wzrósł o 4,1 procent w 2019 roku, osiągając rekordowy poziom 102 miliardów dolarów.
„Rynek samochodów luksusowych nadal jest wspierany przez silny popyt z kluczowych rynków wschodzących, takich jak Indie, Chiny i Rosja” – powiedział Pietro Gorlier, prezes i dyrektor generalny JATO Dynamics. „Pomimo spowolnienia na rynku europejskim, który wciąż wychodzi z kryzysu finansowego, popyt na samochody luksusowe pozostaje na solidnym poziomie”.
JATO Dynamics stwierdziło, że wzrost globalnego rynku samochodów luksusowych był napędzany przez wzrost rynków wschodzących.
„Rynek azjatycki wciąż znajduje się w trybie ożywienia i potrzeba czasu, aby odzyskał utracony impet” – powiedział Gorlier. „Ale to ożywienie prawdopodobnie będzie się umacniać, ponieważ gospodarki takich krajów jak Chiny i Indie nadal rozwijają się w szybkim tempie. To powinno wspierać globalną sprzedaż samochodów, zwłaszcza luksusowych.”
Niektóre z najdroższych samochodów to pojazdy limitowane, które są budowane w bardzo niewielkiej liczbie egzemplarzy. Na przykład model Koenigsegg Regera został wyprodukowany w liczbie zaledwie 50 egzemplarzy. Oznacza to, że firma może sprzedać ten samochód za wyższą cenę, ponieważ będzie on jedyny w swoim rodzaju.
Według raportu, liczba pojazdów luksusowych sprzedawanych na całym świecie ma wzrosnąć o 3,8 procent w 2020 roku. W raporcie podano również, że średnia cena samochodu luksusowego w Europie w 2019 roku wyniosła 112 912 dolarów. Jest to wzrost o 2,4 procent w porównaniu z rokiem 2018, ale był to najmniejszy wzrost w ujęciu rocznym od 2009 roku.
„Rynek samochodów luksusowych wciąż odbudowuje się po globalnym kryzysie finansowym z 2008 roku” – powiedział Gorlier. „Światowa gospodarka przeżywa obecnie bezprecedensowy okres niepewności, co może negatywnie wpłynąć na przemysł samochodów luksusowych w ciągu najbliższych kilku lat. Jednak w miarę jak sektor motoryzacyjny będzie się odbudowywał, nie ma wątpliwości, że rynek samochodów luksusowych będzie się nadal rozwijał.”
Większość pojazdów znajdujących się na liście pochodzi z Niemiec, Francji, Włoch, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Szwecji.